Cupcake met een oud-hollands tintje

Een tijd geleden kwam ik via een omweg op een site terecht van iemand die het cupcakes bakken tot kunst verheven heeft. Niet omdat er schitterende fondant ornamentjes op zitten (ook al heb ik foto's gezien waaruit bleek dat die mevrouw dat ook in haar vingers heeft) maar omdat ze smaken combineerde waarvan bij het idee het water al in je mond loopt. Ik voel me altijd klein en nietig als ik die site bezocht heb (duidelijk geen ego-boost) maar wel ontzettend gedreven om naar dat niveau te stijgen. In my dreams zullen we maar zeggen. Toch was het wel de drive achter deze cupcake. Ik wilde iets oer (oud) hollands gebruiken in een cupcake. Speculaas is volgens mij echt hollands (als ik in gebak en koek-smaakjes denk) maar voor mij is rijstevlaai echt ultiem hollands. Geen idee of dat ergens anders ook gegeten wordt maar ik vindt het echt hollands. Is ook typisch zoiets waar de ene helft van de bevolking dol op is en door de andere helft van nederland walgelijk gevonden wordt.
Jack en ik staan binnen onze familie lijnrecht tegenover de rest, wij vinden het heerlijk. Overigens lust ik alleen rijstepap op de bourgondische manier met een extreme hoeveelheid slagroom erdoor en in combinatie met zoet fruit. Dat was dus ook het uitgangspunt. Ik heb de cupcake uitgeholt tot er een bakje ontstond, dit verhoogd met twee dijkjes botercreme naturel. Onderin de bakjes een grote aardbei uit de eigen gemaakte jam. Dan tot aan de bovenkamt van de botercremedijkjes de romige rijstepap en een flintertje chocola en een verse aardbei maakte het geheel af. Ik was tevreden over het resultaat (ondanks dat Fauve vol horror en onder het roepen van minder smakelijke kreten naast me stond) en vond mijn poging erg geslaagd. Jack heeft ze mee genomen naar zijn werk en ook daar werden ze met smaak ontvangen. De opbouw van de cupcake ga ik beslist nog een keer gebruiken. Het daagt me uit om verder te experimenteren met smaken en vullingen.



0 reacties: