Onzichtbare taarten.

Oftewel, huis, tuin en keuken taarten. Volledig voor eigen gebruik. Die voornamelijk gemaakt worden als we zoete trek hebben of ik een onweerstaanbare behoefte krijg om iets te bakken. Of iets uit te proberen wat ik pas gekocht heb. Zo was daar een een frambozen taart. Iets te groot omdat de nieuwe springvorm van xenos lekte (goedkoop is duurkoop) en ik dus alles snel over moest gooien naar een andere springvorm, twee maten groter. Ach, gaat wel op, dacht ik. Vanille cake met twee lagen vulling: botercreme op basis van frambozenpuree en een laag frambozensaroma op basis van slagroom ipv melk. Klinkt toch goed? Ik had voor de zekerheid een zakje klopvast door de saroma heen gedaan dus die was mooi stijf. Om de botercreme ook niet te dun te maken had ik niet alle frambozenpuree daardoor verwerkt. Ach weet je wat, roer ik een paar eetlepels door de saroma. Dom, die was dus meteen niet echt stijf meer. Who cares, toch voor eigen gebruik. Dus taart vullen, botercreme diep donkerrose, de saromavulling zacht rose. Knalroze fondant erover. Echt een plaatje om te zien. Versierd met wat fondant roosjes en glitters. Ach, weliswaar eigen gebruik maar het oog wil ook wat. Na het eten een lekker puntje bij de koffie..... Na één hap wist ik het al, dit was niet mijn taart. Jakkes! De botercreme was zuur, dat geeft niet als de saroma dan lekker zoet was. Maar dat was hij niet. Ik had dat al 100 jaar niet meer gemaakt en was vergeten dat de rest van nederland minder van zoetigheid schijnt te houden dan ik. Er hoeft volgens de verpakking namelijk geen suiker door maar mijn smaakpapillen vragen daar dus wel om. Beuh, het leek wel roze scheerschuim. Nou daar zaten we met een 28cm taart die niet te pruimen was. Gelukkig stond er in de ijskast nog een potje lemon curd. Daarmee maak je een piepschuim taart nog eetbaar. Het moge duidelijk zijn: ook deze taart is uiteindelijk volledig opgegaan. Het is dus ook duidelijk dat ik echt alles moet proeven en dus waarschijnlijk zolang ik deze hobby heb nooit meer in een maatje 38 zal passen. Boeien!

0 reacties: